Névadónk : Székely Mihály a Magyar Repülési Kronológiában (részlet) |
Székely Mihály a Magyar Repülési Kronológiában (részlet)
Szentesi Csaba (internet) 2004.08.04. 12:17
A MAGYAR REPÜLÉS KRONOLÓGIÁJA A KÍSÉRLETEZÉSEKTŐL 1910-TŐL 1919-IG 1910. jan. 10. Adorján János először repül a Strucc nevű repülőgépével Budapesten a Rákosmezőn.(az első magyar repülőgép, magyar motorral, magyar pilótával, - ez a nap a MAGYAR REPÜLÉS KEZDETE).
1910. febr. 26. másodszorra alakul meg a Magyar Aero Club (MAC).
1910. febr. Zsélyi Aladár első repülőgépének repülése.
1910. ápr. Kolbányi Géza repülőgépe az első felszállás után összetört.
1910. ápr. Székely Mihály első repülőgépének repülése.
1910. máj. az első magyar pilóta, aki utast visz magával Csermely Károly (a menyasszonyát, aki így lett az első magyar női légiutas).
-1910- 1910 az Aviatikai Szakosztályok repülőmodelleket építenek. 1910 az Osztrák-Magyar Monarchia Császári és Királyi (K. u. K.) hadseregének 2 db katonai repülőgépe van. 1910 Ős Lajos békéscsabai tisztviselő helikopter kísérletei folynak. 1910 Rajki József repülőgépet épít. 1910 Faludy Károly színművész saját tervezésű motoros repülőgépet épít. 1910. jan. 10. Adorján János először repül a Strucc nevű repülőgépével Budapesten a Rákosmezőn.(az első magyar repülőgép, magyar motorral, magyar pilótával, - ez a nap a MAGYAR REPÜLÉS KEZDETE). 1910. febr. 26. másodszorra alakul meg a Magyar Aero Club (MAC). 1910. febr. Zsélyi Aladár első repülőgépének repülése. 1910. ápr. Kolbányi Géza repülőgépe az első felszállás után összetört. 1910. ápr. Székely Mihály első repülőgépének repülése. 1910. máj. az első magyar pilóta, aki utast visz magával Csermely Károly (a menyasszonyát, aki így lett az első magyar női légiutas).
- 1911 -
1911 Vas Emil repülőgépet épít Aradon, a gép neve: Arad. 1911. ápr. 19. Wiener Neustadtban megnyílik a monarchia Repülő Tiszti Iskolája, melynek parancsnoka Petróczy István százados. 1911. máj. 16. Prodam Guido átrepüli a fiumei Quarnero-öblöt egy Horváth-monoplánon, a cél előtt a tengerbe esik. 1911. jún. 11. Székely Mihály 1 óra 30 perces és 1090 m-es magassági rekordot repül Bécsújhelyen. 1911. júl. 13. Hajmáskéren átadják a monarchia legnagyobb lőterét (5200 ha), melyen egy nagy léghajócsarnokot is építettek. 1911. júl. 19. Székely Mihály Wiener Neustadtból Budapestre repül egy Pischof Autoplan repülőgéppel (leszáll: Miklóshalmán, Győrben, Kenyérmezőn). 1911. júl. 20. a monarchia léghajózásának legnagyobb katasztrófája Fischamendnél, repülőgép és léghajó ütközése (9 halott, Flatz Károly pilóta Farman biplánjával a Körting léghajót körülrepülve, annak nekiment). 1911. aug. 03. megalakul a Magyar Géprepülők Szövetsége. 1911. aug. 08. Lányi Antal átrepüli a Balatont Fonyód és Tihany között. 1911. aug. 21-23. a Monarchia hadgyakorlatot tart Dél-Magyarországon és Szlavóniában, repülőgépek szállnak fel Kaposvár környékéről, a közös hadsereg pilótái közül Petróczy István százados kapja meg a tábori pilóta rangot. 1911. szept. 03-06. Párkányban rendeznek be elsőnek éjszakai repülőteret a hadgyakorlat alatt (a leszálláshoz fényjelek), polgári pilóták is részt vesznek a gyakorlaton. 1911. okt. 15. a Miskolci Repülőnap megtartása. 1911. nov. 04. Prodam Guido az első magyar pilóta, aki Budapest lakott területe felett repül.
- 1918 - 1918 Petróczy István - Kármán Tódor - Zurovecz Vilmos emelő-légcsavaros, kötött megfigyelő-eszközének a PKZ-1 -nek kipróbálása (a megfigyelő-léggömbök kiváltására). 1918. nov. 07. a Tusnádon ülésező Román Nemzeti Tanács nagygyűlését a Beregszászon alakult Székely-különítmény repülőgépei szétlövik. 1918. nov. 10. a szerb csapatok ellenállás nélkül bevonulnak Újvidékre, a monarchia legnagyobb repülőkiképző állomását és az otthagyott repülőanyagot lefoglalják. 1918. nov. 10. a hadvezetésnek sikerül áttelepítenie Aradról Szegedre a kiképző állományt 26 db repülőgépével együtt, a többi 44 repülőgépet a román katonák lefoglalják. 1918. nov. 13. a Magyar Országos Véderő Egylet (MOVE) megalakulása. 1918. nov. 13. a Belgrádi Fegyverszünet előírásai a magyar hadsereg létszámát 6 gyalogos- és 2 lovashadosztályban maximálják, a magyar csapatoknak vissza kell vonulniuk a Dráva-Pécs-Baja-Szeged-Maros-Marosvásárhely-Szamos vonalra.
MAGYAR REPÜLŐGÉP ÉPÍTŐK, TÍPUSOK:
- Székely Mihály: I Biplán (1910), Canard (1911), IIIB Az Újság (1912), IV Parasol, V Bübü (1913)
|