Névadónk : Székely Mihály Párkány felett |
Székely Mihály Párkány felett
Cucor Roland (internet) 2004.08.04. 12:33
1906. október 18-án a délutáni órákban Esztergom felett egy léghajó vonult el, amely Komáromnak vette útját. A léghajó oly alacsonyan szállt a város felett, hogy szabad szemmel is kivehetők voltak a kosárban tartózkodó emberek. Rövidesen az első repülőgép is megjelent „légterünkben”. 1900. július 19-én Székely Mihály mérnök, aviatikus (pilóta) által vezetett repülőgép Bruckból 6 órakor légi útra kelve Győrön és 7 óra után Esztergomon át, fél 9 órakor Budapestre érkezett.
A pilóta Esztergomban a kenyérmezei gyakorlótéren szállt le, ahol a budapesti Ludovika-Akadémia növendékeinek tartott egy rövid előadást az aviatikáról, majd 8 óra előtt felszállt és Pest felé repült. A Rákos-mezőn az Aeró Club tagjain kívül több száz ember ünnepelte az aviatikust. 1900. augusztusa és szeptembere fordulóján nagy katonai hadgyakorlat volt Esztergomban. Négy katonai repülőgépet Nána községhez szállítottak át, ugyanis augusztus 30-án (szerdán) megkezdődtek a látványos repülési katonai gyakorlatok. Hat órára jelezték a repülés kezdetét, de az esztergomi és a helyi lakosok már egy órával előbb ellepték a Nána előtt elterülő rétet, ahol az „Ettrich Taube” rendszerű gépek (monoplánok), voltak elhelyezve. A csoport parancsnoka, Petróczi István százados a kíváncsi közönségnek kitűnő humorral elmagyarázta a gépek szerkezetét, hangsúlyozva, hogy a monoplánok főleg a gyors repülésre és kémlelési szolgálatokra alkalmasak. Ezt követően magabiztosan ült bele a repülőgépbe és 20 percig parádésan repült. A földre szállás után az emberek nagy ovációval fogadták a bátor pilótát. Pénteken a felderítési gyakorlatok a nánai réten folytatódtak. A Párkány-nánai vasútállomás mögött elterülő sík területen gyakran kerültek megrendezésre „repülő napok”, gyakorlatok, illetve néha előfordultak kényszerleszállások is. Mint, ahogy a korabeli fényképek is dokumentálják az események nagy érdeklődés mellett zajlottak. Tájainkon az első állandó légijáratot 1923-ban idították el. 1936-ban megalakult városunkban a „Masaryk repülő liga” helyi csoportja, amely ez év szeptember 20-én nagyszabású repülőnapot rendezett a pályaudvar mögötti területen. Egy ilyen repülőnap alkalmával az érdeklődők megismerkedtek a repülőgépek szerkezetével, megtekinthették a káprázatos repülési bemutatókat. Emellett egy bizonyos összeg befizetése után már a magasból szemlélhették Párkányt és környékét. A helyi csoport fiatalabb tagjai repülőmodelleket készítettek, amelyeket ki is próbáltak. A „Masaryk repülő liga” igazolványában többek között a következőt olvashatjuk: „A pilóta a jövő emberiségének szimbóluma, nem ismer akadályokat és a legszabadabb polgár. Rövid idő alatt győz le nagy távolságokat és magasra száll, ahonnan a földön minden kicsinek tűnik”. A II. világháború alatt a repülőgépek főleg harci feladatokat teljesítettek. Párkányt az első nagyobb légitámadás 1944. december 8-án érte, amely szomorú következményekkel járt. Mint a felsoroltakból kiderül, térségünkben az aviatika már elég korán megjelent. Ma már csak a Duna esztergomi oldalán néha-néha megjelenő sportrepülők motorjainak búgása kelti fel figyelmünket.
|