NÉHÁNY GONDOLAT AZ OKTATÓ-NEVELŐ TEVÉKENYSÉGRŐL
Kohut Andrásné 2005.05.12. 10:26
A nevelő-oktatómunka területén igyekszünk megújulni, a társadalom, gazdaság, munkaerőpiac igényeit követni.
Újdonságként bevezettük szabadon választható tantárgyként a tanulás tanítását, pályaorientációs foglalkozásokat. Módszertani kultúránkat fejlesztjük új módszerek alkalmazásával, ilyen többek között a projektmódszer is.
Igényként jelentkezik a sajátos nevelési igényű tanulókkal való foglalkozás, melyhez jó alapot teremtett a 2002/20003-as tanévben a Phare pályázathoz való csatlakozás (ESZA típusú kísérleti projekt képzésből a munka világába történő átmenet támogatására).
Az idei tanévben az új kétszintű érettségi rendszerben első alkalommal mérethetik meg magukat a diákok és pedagógusok.
Tagjai vagyunk az Egészségesebb Iskolákért Hálózat Magyarországi Egyesületének, valamint az A-HA Egészségügyi Iskolai Programnak.
Testvériskolánkkal – a szilágysomlyói Ioan Ossian Iskolaközpont – folyamatos a cserekapcsolat. A Julianus Testvériskola Program keretén belül nyertes pályázatokkal anyagi támogatással látogathatjuk kölcsönösen egymást.
Iskolánk diákjainak 50 %-a szarvasi, 50 %-a vidéki tanuló. A vidéki tanulók Békés, Csongrád, Jász-Nagykun-Szolnok megyéből járnak be naponta, vagy diákotthonban laknak. Leány tanulóink a Vajda Péter Gimnázium kollégiumában, fiú tanulóink bérelt ingatlanban saját diákotthoni elhelyezésben részesülnek. Egyre távolabbi településekről is érdeklődnek iskolánk iránt, amely népszerűségünket, jó hírnevünket is jelzi. A szakképzés lehetőségeit kihasználva több éve kiállítunk a Csaba Expo-n, a Csaba Centerben, a mezőtúri pályaválasztási vásáron. Különböző szakmai rendezvényeken veszünk részt: békéscsabai Kolbászfesztivál, fegyverneki Gulyásfesztivál, szarvasi Szilvanapok, fodrász szakmai bemutatók. A színvonalas szakmai munka, a szorgalmas és képzett szakembereken kívül az anyagiakon is múlik. Ezért folyamatosan fejlesztünk nyertes pályázatainkból – 2004-ben 11380000 forint. Sok vállalkozóval, gazdálkodóval napi kapcsolatunk van, akik nemcsak erkölcsileg, hanem anyagilag is támogatják iskolánkat a szakképzési fejlesztési támogatás iskolánkhoz történő befizetésével. Költségvetésünk évről évre növekszik. Összehasonlításként az 1994/95-ös tanévben 30 803.000 Ft-ból gazdálkodtunk, a 2004/2005-ös tanévben 240 639.000 Ft áll rendelkezésre feladataink megvalósítása céljából.
Tanműhelyeink szakoktatói és diákjai saját bevételeinket növelik az oktatás-termelés összekapcsolásával. Ezen kívül saját környezetünk szépítésében, az iskolaépület állagának megóvásában is részt vesznek – nagy segítség számunkra! Szakmai tanműhelyeink: faipari, ruhaipari, fodrász tanműhelyek, vendéglátó tankonyha-tanétterem, építőipari telephely, kereskedelmi kabinet. Saját szakmai gyakorlati képzésünk mellett külső gyakorlati helyeken együttműködési megállapodással és tanulószerződéssel is tanulnak diákjaink. Saját tanműhelyeinkben 112 fő, együttműködési megállapodással 71 fő, tanulószerződéssel 74 fő diákunk sajátítja el a szakmai gyakorlat fortélyait.
A szakképzés nagyon összetett feladat intézményünkben. Sokféle tanműhely munkáját kell megszervezni, technikai színvonalnak megfelelően fejleszteni, oktatni, munkára nevelni, szolgáltatni a munkaerőpiac igényeinek megfelelően. Ez nem könnyű feladat, hiszen ma már az általánosan képező iskolákban sem egyszerű az élet. Nálunk ez még kiegészül a bonyolult szakképzési rendszerrel, amely évről évre új elvárásokat támaszt mindenkivel szemben.
|